20 november 2025
Långa handläggningstider vid bankers verkställande av arvskiften
När en person dör är det lagstadgat att en bouppteckning ska upprättas efter den avlidne. Bouppteckningen, som registreras av Skatteverket, är dels ett bokslut över tillgångar och skulder per dödsdagen men även, när den registrerats och fått Skatteverkets stämpel, en legitimationshandling så till vida att man då i normalfallet vet vilka som är dödsbodelägare och således har rätt till arv efter den avlidne.
När en person dör är det lagstadgat att en bouppteckning ska upprättas efter den avlidne. Bouppteckningen, som registreras av Skatteverket, är dels ett bokslut över tillgångar och skulder per dödsdagen men även, när den registrerats och fått Skatteverkets stämpel, en legitimationshandling så till vida att man då i normalfallet vet vilka som är dödsbodelägare och således har rätt till arv efter den avlidne.
När dödsboet består av fler än en delägare ska ett arvskiftesavtal upprättas. Ett arvskiftesavtal är huvudsakligen en överenskommelse mellan dödsbodelägarna över hur de kommit överens om hur arvet efter den avlidne ska fördelas. När samtliga dödsbodelägare med sin namnteckning godkänt arvskiftesavtalet har man en giltig handling. Då återstår endast att få detta avtal verkställt, huvudsakligen hos banker där den avlidne hade sina tillgångar.
Den generella processen vid verkställande är att handläggaren av bouppteckning och arvskifte har tillsett (exempelvis via fullmakt) att denne har behörighet att kontakta respektive bank för verkställande av det arvskifte som dödsbodelägarna har kommit överens om.
I många fall ska värdepapper fördelas mellan dödsbodelägarna varför det är av stor vikt att verkställandet sker skyndsamt för att respektive delägare så snabbt som möjligt ska få tillgång till och disponera sin del av arvet efter den avlidne.
Tyvärr har de flesta banker relativt omständliga rutiner och lång handläggningstid vilket väcker frågeställningar:
- Hur lång tid ska ett verkställande av arvskifte få ta?
Flera banker kräver att man först beställer en tid hos dem för att gå igenom handlingarna varefter de skickar handlingarna till sin arvskiftesgrupp (där medarbetarna ska ha djupare kunskap om arvskiftesprocessen). I många fall har dessa arvskiftesgrupper en hög arbetsbelastning vilket innebär lång handläggningstid, något som vi som handlägger bouppteckningar och arvskiften i dagsläget inte kan påverka.
Denna fråga har diskuterats advokater emellan och frågan har väckts i dialog med olika banker. Förhoppningen är att advokatbyråer och banker ska kunna hitta rutiner som skyndar på processen utan att äventyra rättssäkerheten.
Min förhoppning är att advokatbyråer inom en inte alltför avlägsen framtid får tillåtelse att vända sig direkt till respektive banks arvskiftesgrupp för att på så sätt korta ledtiderna något.
Joakim Lyckman
Advokat